Logo Devir İşlemlerinde Dönem ya da Yeni Şirket Açmanın Farkı

İdeanet Logo destek ekibi sunar. Merhaba,

Sene sonu yaklaşıyor ve malum devir dönemi geldi. LOGO’da Devir işlemleri sırasında sıkça sorulan sorulardan biri, devrin yapısının nasıl olacağıdır. Devir işlemini 3 farklı şekilde uygulayabiliriz.

1- Kullandığınız firmayı kopyalayarak yeni bir firma oluşturulması ve eski şirketten devir yapılması.

2- Kullandığınız firma altında yeni bir dönem açılması.

3-Mali dönem bağımsız yöntemi seçilerek  sadece muhasebe devrinin yapılması.

Bu tercihlerden hangisi size uygunsa buna göre karar vermek gerekiyor. Uygulamada genellikle eksik ve hatalı bilgiler sebebiyle yanlış tercihler görülmektedir.

Eğer şirketinizde yeni bir yapılanma söz konusu ise  ve söz gelimi hesap planında, cari hesaplarda, banka ya da diğer ana kayıtlarda köklü değişiklikler yapacaksanız yeni firma açıp devir yapmak doğru olacaktır. Bunun yanında eski yılların kayıtlarıyla yeni döneme ait şirket kayıtlarının birbiriyle hiçbir şekilde ilişkili olmaması için de firma kopyalamayarak devir yapmak gerekmektedir.

Eğer yukarıda sözü edilen düzende bir değişiklik olmayacaksa firma altına dönem açılmasını tavsiye ediyoruz. Bu şekilde dönemler itibariyle değişim analizleri rahat ve hatasız bir şekilde yürütebilirsiniz. Ayrıca yeni şirket açılmadığında firma listesinde gereksiz kalabalık olmayacak ve firma açma sınırına gelip yeni lisans alma riskinden uzaklaşmış olursunuz. Bu tercihte birinci yöntemden farklı olarak firmanın altına dönem açarak devam ettiğinizden aynı ana kayıt  sistemini kullanmaya devam edilir yani tüm dönemler aynı hesap planını, aynı cari ve malzeme vb. kartları kullanır. Bununla birlikte, her bir döneme ait kayıtlar birbirinden bağımsız olsa da ana kayıtlarda yapacağınız değişiklik önceki dönemleri de etkiler. Önceki dönemlerde hareket görmüş bir ana kaydı silemezsiniz, ancak kullanım dışına alabilirsiniz ya da bazı bilgilerini değiştirebilirsiniz. Örneğin herhangi bir muhasebe kodunu silemezsiniz, ancak hesabın açıklamasını değiştirebilirsiniz ve bu değişiklik eski dönemlerde de geçerli olacaktır.

Üçüncü yöntem olan Mali dönem bağımsız çalışma şeklinde ise aslında bildiğimiz anlamda bir devir işlemi geçerli olmayacaktır. Bu tercihte tek bir firma tek bir dönem bulunmaktadır bu dönemde başlangıç yılından sonsuza kadar gider. Sistem başlangıç tarihinden itibaren tüm yıllara ait Fatura, finans, muhasebe fişi vb. tüm bilgilere aynı yerden ulaşabilirsiniz. Dönem sonlarında Sadece muhasebe kapanış ve açılış işlemlerinin yapıldığı bu sistem en üst seviyede  izlenebilirlik ve analiz açısından son derece faydalıdır. Ayrıca iade ve fiyat farkı gibi işlemlerin çok yoğun yaşandığı işletmelerde ilişkili kayıtlara ulaşma imkanı bulunmaktadır. Buna karşın bu yöntemde eski kayıtlar değiştirilebildiğinden önceki yıllara ait işlem yapmak riski bulunmaktadır. Bu sebeple onaylama ve dönem kapatma mekanizmaları mutlaka kullanılmalıdır. Ayrıca bu tercih ile birlikte veri havuzu zamanla büyüyeceğinden belli bir yıldan sonra özellikle düşük server konfigürasyonlarında performans kayıpları yaşanabilir. Bunu da göz önünde bulundurmanızda fayda bulunmaktadır.

Sene sonu Logo devir işlemi nasıl yapılır? başlıklı yazımız ile devir işlemlerine ilişkin temel düzeyde bilgilere erişebilirsiniz. Lütfen her türlü soru ve talebiniz için bizimle iletişime geçiniz.

İdeanet Destek Ekibi