Hangi LOGO ürününü seçmeliyim?

Sonunda bir ticari yazılım kullanmaya ya da değiştirmeye karar verdiniz, Pazar lideri LOGO ürünü satınalmak konusunda da mutabıksınız ama LOGO’daki hangi ürün sizin için en doğru seçim olur? İşte bu kararı verirken iyi düşünmek gerekiyor. Nihayetinde bir yatırım yapacaksınız, fayda/maliyet analizine göre optimum seçimin ne olacağı konusunda bu yazı ile size yardımcı olmaya çalışacağız.

LOGO’nun 4 farklı ürünü fonksiyonlarına göre ayırabiliriz. Bunlar START, GO3 (Eski GO Plus), Tiger 3 (Tiger Plus), Tiger3 Enterprise. Aşağıdaki özelliklere göre hangi ürünün kullanılması gerektiği konusunu detaylandıralım.

1- Genel Muhasebe: Resmi Muhasebeyi şirket içinde tutuyor musunuz yoksa Dışarıdan Mali müşavir mi resmi defterlerinizi takip ediyor? GO ve Tiger serisi resmi muhasebe içerirken Start’ta sadece ön muhasebe işlemleri bulunur. Dolayısıyla genel muhasebe tutacaksanız start ürününü eleyebiliriz.

2- Kullanıcı Sayısı : Programı kaç kullanıcı kullanacak? Start 1 kullanıcının üzerine çıkamaz, GO 3 en fazla 15 kullanıcı olabilir, Tiger 3 En fazla 50 kullanıcı olabilir. Tiger3 Enterprise sınırsız kullanıcılıdır.

3- Üretim: İşletmenizde üretim yapılıyor mu? Yapılıyorsa reçeteye bağlı basit üretim işinizi görür mü? Yani Reçete tanımladıktan sonra hammadde sarf olur mamul üretilir mantığı sizin için yeterli olur mu? Yoksa safha bazında üretim takibi dediğimiz üretim aşamalarının tamamını , maliyet muhasebesi, planlama yarımamul kontrol ve işçilik takibiyle birlikte yürüteceğimiz ileri seviye üretim mi size daha uygun?

LOGO GO’da üretim bulunmazken Tiger 3’te (Eski adıyla Tiger Plus) reçeteli basit üretim bulunur. Reçeteye bağlu sasrf ve üretim fişlerini oluşturmak yeterliyse Tiger 3 yeterli olacaktır. Tiger 3 Enterprise ise üretime ilişkin tüm aşamaların takip edildiği gerçek anlamda bir ERP’dir. Eğer Enterprise serisi sizin iş akışınıza uygun ise bundan sonraki ilk soru kadronuzun bu yapıyı yürütmek için olup olmadığınız sorgulamak olacaktır. Çünkü ileri seviye üretim sadece muhasebecilerin yürütebileceği bir konu değildir, Üretim şefleri/müdürleri, Planlama, Kalite Kontrol, Satınalma, Maliyet Muhasebesi gibi departmanlar da sürece dahil olmalıdır ve tüm bu aşamalar için gerekli yeterlikte personelin bulunması gerekir.

4- Talep: Ticari yazılım içinde Talep yönetimi kullanacak mısınız? Sözgelimi kullanıcılardan biri bir departman için ürün ya da hizmet talebinde bulunur, satınalmacı bu talepleri değerlendirerek teklifleri toplar ve siparişi verir… Şeklinde bir iş akınışınız var ve bunu programda takip etmek istiyor musunuz? GO ve Tiger serilerinde Talep yönetimi standarttır, ancak START ürününde bulunmaz.

5- Proje:  Söz gelimi inşaat işindesiniz ve Ankara, İstanbul ve Bursada farklı lokasyonlarda 3 şantiyeniz var. Her bir projenin kâr zararını ya da ödemelerini ya da bilançosunu ayrı ayrı takip edeceğiniz bir proje yönetimi istiyorsanız Tiger serisi sizin için uygun olacaktır, çünkü GO ve Start serisinde Proje bulunmamaktadır.

6- Raporlama Dövizi: Bildiğiniz gibi yapılan işlemin döviz cinsi ne olursa olsun yasal mevzuatımız gereği TL’ye çevirmek zorundayız.Bazen işletmeler için TL raporlama kafi gelmeyebilir. USD ya da EURO gibi major para birimlerine göre tüm raporlama sisteminizi kurmak isteyebilirsiniz. Bu durumda raporlama dövizi dediğimiz kavram karşımıza çıkıyor ki bu da Tiger Serisinde bulunmaktadır. Söz gelimi EURO çek alırsınız, program bunu TL’ye çevirir, ama sizin ayrıca belirlenmiş bir Raporlama döviziniz varsa (Örneğin USD), bu işlemi aynı zamanda USD’ye çevirir.  Raporlama dövizi sizin için olmazsa olmaz ise Hoşgeldin Tiger 3 diyerek GO’ya elveda diyebilirsiniz.

7Entegrasyon: Diyelim ki işletmenizde ticari yazılım haricinde kullancığınız bir e-ticaret siteniz ve var bunun LOGO ile entegre etmek istiyorsunuz. Ya da CRM (Müşteri ilişkileri yönetimi), özel üretim yazılımı gibi kendinize özel bir yazılımınız var ve LOGO ile entegrasyonu sizin için olmazsa olmaz.

Bu durumda GO3 ile de Tiger3 ile de entegrasyonu tamamlamak mümkün. Burada bilmeniz gereken şey GO3 ile yapılan entegrasyonlar büyük oranda manuel müdahalelere gereksinim duyabilir, Tiger serisinde ise entegrayon için özel olarak kullanılan dll’ler bulunmaktadır. Dolayısıyla entegrasyon daha hızlı, verimli ve uyumlu bir şekilde gerçekleştirilebilir.

8- Ek Modüller: Dış ticaret, teklif yönetimi gibi bazı modüller GO serisinde bulunmamaktadır. Dolayısıyla özellikle ithalat ihracat modülleri sizin için mutlaka olacaksa Tiger’ı seçmelisiniz.

9- E-fatura/E-defter: E-devlet fonksiyonları GO ve Tiger serilerinde kullanılabilir. Elbette Start’ta bulunmamaktadır.

10- Yabancı Dil Desteği: Tiger serisi, İngilizce’yi standart olarak destekler. Fransızca Almanca Arapça gibi diğer diller de dil paketini satınalarak uygulanabilir. GO sadece Türkçe’dir.

Sonuç: Eğer şirketiniz basit ön muhasebe işlemlerini yapacak ve tek kullanıcı sizin için yeterliyse, söz gelimi faturanızı kesip carilerinizi ve stoklarınızı takip etmek istiyorsanız Start alabilirsiniz.

Üretim, Proje yönetimi, Raporlama dövizi, Yabancı dil desteği, ileri seviye entegrasyon gibi konular sizin için birşey ifade etmiyor ve kullanıcı sayınız da 15’i geçmiyorsa Go 3 sizin için uygun olacaktır. Bu kapsamdaki şirketler çok büyük oranda al satçılar, Proje takibi olmayan hizmet işiyle uğraşan işletmelerdir.

Kârlılığını, bilançosunu ayrı takip ettiğiniz Projeleriniz varsa, Raporlama Dövizi mutlaka olmalı diyorsanız Tiger 3 Sizin için uygun bir seçim olacaktır.

Üretim işletmesiyseniz ve reçeteli basit üretim sizin  için yeterliyse yine Tiger3 Ama safha bazlı ileri seviye üretim kullancaksanız mutlaka Tiger 3 Enterprise almalısınız.

Unutmayın, bu işe ister Bin TL’lik yatırım yapın isterseniz 1 Milyon dolar. Tüm yazılım sistemleri bir ekibin elinde hayat bulur. Dolayısıyla, öncesinde artısını eksisiyle ticari yazılım projesini iyi kurgulamazsanız, programı kullanabilecek bir ekibiniz yoksa ya da oluşturamayacaksanız ve bu işte size yol gösterecek bir danışmanınız yoksa yapacağınız yatırım pahalı bir muhasebe programından öteye geçmeyecektir.